LITJBUAN VINTERTUR 2016

Lørdag 2. april dro Frode Sandnes fra Heimdal og jeg på enda en vintertur til Litjbuan. Skjønt vintertur…vi kunne kalle det vårvintertur. Det er første gangen vinterturen ble lagt til april. Og det vistes på snømengden. Tidligere tider lå snøen i store mengder til mai, nå var det flekkvis med snø og barmark. Men vi gikk på ski og uten ettersom.

Vi dro via Stornæve på Hølonda og la i veg innover langs Bjørnlivatnet og over Vollmovatnet.Her var isen ennå sikker. Men da vi kom fram til elva Trivja gikk denne åpen. Så vi kunne ikke krysse den og gå videre over Litjbumyra. Vi snudde opp i skogen og gikk delvis den gamle vegen mellom Næve og Litjbuan og gjennom skogen. Fram mot Fossen og opp på vegen mot hytta på Litjbuan. Borte ved fiskeplassen ved Fosstjønna rastet vi. Mat smaker alltid utrolig godt på Litjbuan.

Vi gikk opp til hytta og nøt den gode utsikten over Litjbuan. Utsikten gror igjen av skog , men ennå kan myra og skog og fjell sees. Vegen tilbake fulgte vi den gamle vegen fra fossen mot Næve. Det er underlig å tenke på at den i si tid var en hovedveg. Nå er den en sti store deler.

Kongeørna hilste oss velkommen og sa farvel samme sted på turen. Et flott syn der den fløy og satt oppe i et tre . I den åpne elva lå to sangsvaner. Grågjess skrek og landet også ved elva. Inni skogen møtte to lavskriker oss. Ravner fløy omkring og lydene deres gjallet mellom åsene.

Været startet med regn på turen fra byen. Men så skinte det opp og det ble et nydelig lys og delvis sol . Sola gikk ned idet vi dro tilbake. Det ble igjen en god tur på Litjbuan. Full av takknemlighet dro vi heim. Men gjensynet til sommeren lå i tankene.

Et vemodig innslag var stansen ved Hølonda kirke og besøk på grava til Signe og Tor Oljemark. Gamle venner som har gått foran til et annet Paradis enn Litjbuan.

Av:

Kjetil Lillebuan Vada

Klikk på bildet for å komme tilbake til hovedsiden