LITJBUAN SOMMEREN 2015

Sommeren 2015 hadde jeg to gode turer på Litjbuan. Den første var onsdag 19. august sammen med Tom Erik Håland. Dette var en varm fin sommerdag . Vi kjørte om Storbuan, der vi traff han som nå satser på økologisk landbruk der. Godt at denne praktgården blir brukt! Også etter at barnevernsinstitusjonen der ble nedlagt.

Vi hadde ei god stund ved hytta i sommersola. Jeg tok en lang runde og sjekket fuglekasser. Uglekassa var også i år bebodd av perleugle, svært gledelig. Eggskall og gulpeboller var tydelige spor.

Videre besøkte vi gapahuken ved Aurtjønna. Et herlig bad ble det også i varmen. En dvergfalk fløy forbi, ellers var det nokså stille i skogen. En tur ute på Litjbumyra bort til elva Trivja og en tur langs myrkanten bort til de gamle brurestene ble det også. Vandring i sommersol på kjære steder.

Turen ble avsluttet med besøk oppi Bjørnli hos Tom Eriks datter. På heimvegen så vi ei elgku med tvillingkalver på Vormstad. Løkken Verk ble besøkt også en lørdag seinere, på Bergmannsmartnan. Det er alltid spesielt å besøke et barndomssted.

Lørdag 29. august dro så Frode Sandnes og jeg en tur via Hølonda. Vi stoppet ved Fossen og hadde et godt måltid. Videre nøt vi synet fra Utsikten . Før ferden gikk til hytta og så Aurtjønna. Kvelden og skumringa kom . Vi gikk heim gjennom skogen til Hølonda igjen i mørket med lys fra hodelykter. Som vanlig så jeg meg godt bakover da jeg gikk. Med tanke på gjensyn til høsten.

Av:

Kjetil Lillebuan Vada

Klikk på bildet for å komme tilbake til hovedsiden