NOVEMBER 2013

9.november dro Frode Sandnes, Trygve Mork og jeg på tur til Litjbuan igjen. Vi kjørte om Hølonda, korteste vegen fra Trondheim, det. Været var godt og novemberlyset på sitt fineste. Nær Korsvegen så jeg et uventet syn. En Varsler, en ikke altfor vanlig fugl, satt i buskene på en foringsplass for fugler. Den var nok ute etter alt annet enn fuglemat, nemlig småmeisene selv…

Etter å ha handlet litt matvarer på Coop Gåsbakken, kjørte vi inn til parkeringsplassen bak fossen på Litjbuan. Og begynte å gå stien inn mot fossen og Litjbudammen. Skrik fra en fugl tett ved gjorde oss oppmerksomme på et flott syn: Ei Haukugle satt oppi toppen på et lite tre. Den fikk fort nok av oppmerksomheten og fløy. Men det lille glimtet av den var en stor opplevelse. Jeg har sett arten to ganger før på Litjbuan, som nok er et veldig passende terreng for den.

Frode fotograferte fossen og omegn, novemberlyset ga gode forhold for dette. Vi gikk så opp til vegen og opp i høyden, på en topp vi aldri før hadde vært. Sagåsen. Utsikten var flott over Litjbumyran naturreservat. Endel trær skygget litt for utsikten, men slik er det jo når det har vært lite hogst. Vi fulgte så høydedraget videre opp til Furuknausen , og ned til Bergtjønna. Frosten gjorde det lett å gå på myrene. Det var kort veg ned bratthellinga til Aurtjønna og gapahuken der. Her fant vi et bål som ikke var helt slukket etter andre turgåere. Det skulle ikke mye til, så hadde vi et bål der. Og ei trivelig stund med mat og prat. .

Tida beveget seg fort mot skumring. Vi gikk direktevegen gjennom skogen bort til hytta. Utsikten var fin i halvmørket, over Litjbumyran og mot Igelfjellet kledd i hvitt. Jeg hilste litt på hytta før vi gikk tilbake i stadig tettere mørke . Med tente hodelykter og lommelykt gikk vi gjennom skogen ned til bilen . Som alltid så jeg meg like mye bakover som framover mens jeg gikk,det er alltid like vanskelig å gå fra Litjbuan. Men jeg kjente takknemlighet for en fin tur med godt turfølge mens vi kjørte langs Ånøya heim til byen. Og ser fram til gjensyn med Litjbuan .

Av:

Kjetil Lillebuan Vada

Klikk på bildet for å komme tilbake til hovedsiden