SOMMER 2013

Sommeren 2013 i Trøndelag var kald og våt til å begynne med. Siden ble det mange soldager, iblandet regn som et par ganger laget både flom og ras. Men når noen klager på at det har vært stort sett dårlig vær i juli august, så er jeg ikke enig, det var mange gode sommerdager….

I sommer var jeg tre ganger på Litjbuan. Jeg skulle gjerne vært flere ganger, men mi kjære mors bortgang 9. august la naturligvis beslag på mye tid og krefter denne sommeren. Hun var mange ganger med meg på Litjbuan opp gjennom årene, og elsket å plukke bær i skog og mark.

Første turen gikk via Løkken og koselig besøk der, og vennetreff på Storbuan. Jeg fikk sett om fuglekassene og tømt dem for gamle reir. Litt molter fant jeg også. Sola varmet, og det ble bad i Aurtjønna og herlig kanotur. God matrast oppe ved gapahuken der. Ei trivelig stund ved hytta. Og vandring over myra bort til mi favorittelv, Trivja. Utpå kvelden kjørte jeg rundt til et besøk på Gåsbakken på Hølonda. Som vanlig dukket elger opp på heimvegen.

Andre turen dro jeg via Gåsbakken inn til parkeringsplassen bak fossen. Det var sterk vind denne dagen. Jeg traff folk borte ved gapahuken ved fossen, de betenkte seg på å fyre opp bål der pga vinden. Jeg støttet den tanken, ja, ikke lurt med skogbrann, nei…(egentlig er det uansett forbudt april-september, vel?) Jeg gikk stien bort til Brurestene (der i gammel tid ei bru gikk over elva på vegen mot Stornæve). Tidligere tiders rydding av trær og kratt hadde gjort at stien nå var god og farbar. Jeg fant litt mer molter igjen. Blåbær var det lite av i år. Godt med et bad i Aurtjønna igjen. Kanotur i sola var herlig. Utpå Litjbumyra dukket traner opp. Enkeltbekkasiner skvatt opp til alle kanter.

Jammen godt det er ferdselsforbud i mai og juni, de trenger litt fred, våtmarksfuglene. Utpå kvelden koste jeg meg oppe ved hytta, tross mygg og andre insekter. Sola gikk ned og kastet gullfarger over skogene ved Stornæve og bak Vollmovatnet. Jeg ble så lenge jeg kunne, dvs til over 22 om kvelden, før jeg gikk skogen tilbake til bilen på Hølonda. En svær elg stod og kikket ute på de store engene på veg mot Gåsbakken, ved Fuglåsmyra.

Tredje turen hadde jeg med vennene Marit og Tore Jessen fra Trondheim. Vi dro om Hølonda. Sola tittet mer og mer fram, og det ble en nydelig sommerdag. En trivelig matrast oppe ved hytta. Ro og fred, slik det bare kan være på Litjbuan. Det kan være så stille der at en hører det om et blad faller i bakken. Vi gikk gjennom skogen rett opp til Aurtjønna. Videre stien ned mot selve Litjbuan igjen. Denne følger delvis bekken som renner nedover fra Aurtjønna, og er lett å følge i alle fall første biten. En tur bort til Brurestene og utpå myra ble det også. Tranene hadde tydeligvis alt trukket bort fra Litjbuan for i år. En grågåsflokk på drøyt 35 fugler fløy over myra, et vakkert og vemodig seinsommersyn. Småflokker med orrhøner fløy opp. Dompaper var et framtredende syn denne augustdagen. Og flaggspetten laget sine ”bikk bikk” lyder i skogen. Jeg kan aldri dra brått fra Litjbuan, så vi hadde oss ei god stund oppe ved hytta før det var tid for å dra heim. Jeg tittet en god del bakover da vi gikk mot bilen, og så mot Litjbuan. Og jeg ser fram mot nye tider og nye besøk der….Takk for sommerdager på Litjbuan!

Av:

Kjetil Lillebuan Vada

Klikk på bildet for å komme tilbake til hovedsiden