Litjbuantur hřst 2012

4. november dro Frode Sandnes fra Heimdal og jeg på ny fin tur til Litjbuan. Vi kjørte til vegs ende på Stornæve på Hølonda. Skiene hadde vi latt bli igjen i byen, det var bare lite snø ute i marka. Framme på Stornæve ble også støvlene satt igjen i bilen, og for første gang i mitt liv gikk jeg i småsko inn til Litjbuan…på delvis bar mark og litt snø.

Været var fint og kaldt, frost. Vi gikk langsmed Bjørnlivatnet ned mot Vollmovatnet, og fulgte den gamle ferdselsvegen mellom Meldal og Hølonda. Den er nå bare en bred sti gjennom skogen. Rart å tenke på at her dro de med hest og vogn i gamle dager, ja, til og med lastebiler rakk visst å bruke vegen før naturen fikk den tilbake…

Et nydelig syn møtte oss etter hvert, Litjbumyra og elva Trivja med sine mange svinger gjennom våtmarka. Sola kastet sitt lys over frossent myrlandskap og islagt vatn. Igelfjellet og Grefstadfjellet var kledd i hvitt, ellers var det delvis snø og barmark.

Vi kom oss bort til fossen og videre opp på vegen mot selve Litjbuan. Denne bar preg av at endelig var det blitt ryddet krattskog langsmed den, og selve vegen var høvlet ned også. Av kraftige traktor eller andre maskiner. Landskapet så mye mer åpent ut, og det var på høye tid å stanse gjengroingen langsmed vegen på Litjbuan…

Oppe ved hytta hadde vi ei trivelig stund med klassisk utsikt mot myra (en utsikt som også gror igjen etter hvert..) Dompaper og sisiker fløy i flokker rundt oss. Lyset skiftet med flotte stemninger hele tida, kveldssola var nydelig da den gikk ned bak Grefstadfjellet. Mange bilder ble tatt denne fine novemberdagen.

I skumringa vandret vi tilbake til Stornæve, og det var ganske mørkt da vi kom tilbake til bilen der. Vi stanset hos Signe Oljemark på Gåsbakken for en trivelig kveld, før ferden gikk langs Ånøya tilbake til Trondheim. Nydelig dag, fin tur!

Av:

Kjetil Lillebuan Vada

Klikk på bildet for å komme tilbake til hovedsiden