Novembertur 2011

November 2011 var usedvanlig mild i Trøndelag, mildeste høst på 120 år. Jeg fikk 3 turer til Litjbuan, i forbindelse med ferie og møter for Det norske Misjonsselskap i Trøndelag. Etter et møte på Korsvegen på Hølonda kjørte jeg inn til Litjbuan bak fossen i mørket. Under en fantastisk stjernehimmel lyttet jeg til elva Trivja som kastet seg i stryk nedover mot Åmot.

Seinere, etter møte i Meldal, dro jeg dagen etter ut til Litjbuan via Storbuan, i strålende sol og barfrost. Tre lavskriker holdt meg med selskap på vegen innover. Ei røy dukket opp også, og julefuglen selv fløy rundtom, dompapen. Flaggspetten lot sine muntre ”Bikk bikk” lyde i skogen. Jeg satt lenge og koste meg utafor hytta, etter å ha sett om den nyeste fuglekassa jeg satte opp i sommer. Jeg vandret bort til brurestene og til fossen. Før jeg dro heim til Trondheim via Klæbu og en flott kunst og håndverksutstilling der.

Den tredje turen gikk via Storbuan en søndag sammen med Tom Erik Håland fra Byneset. Det regnet lett, men etter hvert ble det oppholdsvær. Tåke kom sigende inn over myr og vatn og skapte en trolsk stemning. Ei orrhøne fløy opp i skogen borte ved utsikten . Noen meiser og en ravn holdt oss med selskap også. Ute i Fosstjønna lå et vakkert sangsvanepar. Og fortalte oss om sitt vakre monogame kjærlighetsliv. Vi hadde ei god stund oppe ved hytta. Før vi vandret ned til myra og ut til elva, Trivja. Videre bort til brurestene og fossen. I gapahuken her rastet vi. Dagene er korte nå, så vi måtte tidlig returnere til Storbuan og bilen, og heimover. På gjensyn, Litjbuan!

Av:

Kjetil Lillebuan Vada

Klikk på bildet for å komme tilbake til hovedsiden